Színház az iskolában - Májusban is láthatóak lesznek színházi nevelési előadások

2018. május 12. 7:29 - Jasinka Ádám

Juhász Kata táncos, koreográfus és társulata évek óta készít olyan darabokat, melyek kifejezetten a táncszínházi nevelésre fókuszálnak. Eddig több mint 125 osztálytermi, valamint tornatermi színházi nevelési előadást és 25 beavató színházi előadást tartottak már. Májusban pedig Budapest, Pécs és Szombathely mellett Németországban is fellépnek "A rossz tanuló felel" és a "Bemelegítés" című díjnyertes produkcióikkal.

juhasz_kata_tarsulat_szinhazi_neveles_1.jpg"Bemelegítés" (fotó: Juhász Kata Társulat)

„Azt tapasztaltam, hogy itthon csak egy nagyon szűk réteg követi a kortárs táncelőadásokat, ennek ellensúlyozására, valamint közönségbővítési és edukációs céllal kezdtem el kifejezetten térspecifikus, korosztályokra bontott, iskoláknak szóló táncszínház nevelési programomat Magyarországon” - meséli Juhász Kata.

A társulat általános iskolásoknak szóló fizikai színházi előadása, a "Bemelegítés" a 2016-os Assitej Kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén Békés Pál alkotói díjban részesült. A darab egyszerre használja a beszélt nyelvet és a mozgást. Rövid történetek formájában vet fel olyan, életünk során ismétlődő alapszituációkat, mint a közeli hozzátartozó vagy szeretett társ elvesztése, a csapathoz tartozás, cserbenhagyás, kisemmizettség, megalázottság és bűntudat. A táncosok „kifelé beszélése” azonban mozgással ötvöződik, amely a fizikalitás szintjén képes ábrázolni a csoportdinamikai folyamatokat.

juhasz_kata_tarsulat_szinhazi_neveles_2.jpg"A rossz tanuló felel" (fotó: Juhász Kata Társulat)

"A rossz tanuló felel" Karinthy-novellára utaló címe nem véletlen, hiszen a kiindulópont közös: kihívják a rossz tanulót felelni. Juhász Kata darabja is részben erről szól: megtudhatjuk, hogy egy diák fejében milyen gondolatok, képek, érzelmek futnak át, amikor egy ilyen szituációba kerül, de ennél tovább is megy. Azt emeli ki, hogy ezek a helyzetek magára az életre készítenek fel, hiszen az iskolában nemcsak a tananyagot tanuljuk meg, hanem jó esetben itt szerezzük meg azokat a sémákat, mintákat, túlélési stratégiákat is, amelyek a későbbi életünkben, kapcsolatainkban vezetnek minket.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.