Szabad beleavatkozni egy másik ember életébe?

Ajánló a Hatalmas Aphroditéhez

2018. február 23. 19:05 - Jasinka Ádám

Február 16-án mutatta be legújabb előadását a Madách Színház, a Woody Allen 1995-ös filmjének forgatókönyve alapján készített Hatalmas Aphroditét.

hatalmas_aphrodite_3.jpgSzente Vajk (fotó: Madách Színház)

A történet New Yorkban játszódik. A főszereplő Lenny (Szente Vajk), egy sportújságíró, akinek élete egy csapásra megváltozik: megismer egy fiatal, vonzó és ambiciózus nőt, Amandát (Sipos Vera), akibe azonnal beleszeret és nem telik el sok idő, férj és feleség lesznek. Az életük majdhogynem tökéletes. Boldogok, mondhatjuk, hogy sikeresek is, egy valami azonban hiányzik ahhoz, hogy teljes legyen a család.

Legjobb barátaikkal töltött közös estén jelenti be Amanda, hogy ő bizony gyermeket szeretne, de nem adná fel a karrierjét, és legnagyobb álmát, hogy saját művészeti galériát nyisson, ezért úgy dönt, örökbe fogadnak egy kisgyermeket. Lenny pedig bárhogyan is próbál ellenkezni, Amanda tántoríthatatlan, amikor pedig megérkezik a kisbaba, a férfi szíve is meglágyul.

hatalmas_aphrodite_7.jpgGalbenisz Tomasz és Sipos Vera (fotó: Madách Színház)

A tökéletes házasság és boldogság azonban a gyermek érkezése után már csak látszat: Amanda egyre többet foglalkozik a munkájával, szárnyra kapnak pletykák arról, hogy több van köztük a főnökével (Galbenisz Tomasz) egyszerű felettes-beosztotti viszonynál, Lennyt pedig a féltékenység mellett nem hagyja nyugodni sem anyósa (Sáfár Mónika), sem pedig az, hogy felesége titokzatosan és nagyon gyorsan el tudta intézni az adoptálást.

hatalmas_aphrodite_2.jpgSáfár Mónika (fotó: Madách Színház)

Mivel felesége nem igazán hajlandó bármit is elárulni a gyermek biológiai szüleiről, Lenny nyomozni kezd. Szeretné ugyanis megtudni, ki lehet az édesanyja és édesapja fantasztikusan tehetséges, okos és aranyos kisfiúknak, aki intelligenciájával kimagaslik társai közül. Fáradtságos és kacifántos, kerülőkkel tarkított út után megtalálja kisfiúk édesanyját, aki Lenny nagy bánatára örömlányként dolgozik.

Az előadás ettől a ponttól kezdve vált hangnemet és megjelenik benne az a gondolatfelvetés, hogy mennyire szabad, egyáltalán szabad-e nekünk valaki más életébe - még ha csak is a jobbító szándék vezérel - beleavatkozni. Lenny ugyanis megpróbálja mindenáron rábeszélni a több álnevet is viselő, hebrencs és harsány, ám a felszín alatt ártatlan és naiv Lindát, hogy kezdjen valamit az életével. Kéri őt, hogy hagyja abba ezt a fajta munkáját és vakrandit is szervez a lánynak, ám egyik próbálkozása sem sül el jól.

hatalmas_aphrodite_1.jpgSzente Vajk és Tóth Angelika (fotó: Madách Színház)

Lenny és Amanda kapcsolata eközben fokozatosan megromlik, már alig találkoznak, alig beszélnek: a nő egész nap dolgozik, rengeteg időt tölt főnökével, a férfi gondolatait pedig szinte csakis fiúknak valódi édesanyja, Linda (Tóth Angelika) tölti ki. Bár egyikőjük sem szerette volna megtenni, mégis félreléptek, beteljesítve a környezetük által folyamatosan lebegtetett sorsukat. Mindez azonban csak pillanatnyi fellángolás volt, ahogy megtörtént ki is hűlt a vágy a tiltott dolog iránt. Lenny pedig saját családja árán változtatta meg Linda életét.

hatalmas_aphrodite_6.jpgBorbély Richárd, Szente Vajk és háttérben: Szerednyey Béla (fotó: Madách Színház)

Szente Vajk nagyon jól hozza Woody Allen tipikus, önértékelési problémákkal küzdő kisember figuráját, aki nem másokból, hanem saját magából csinál bolondot, ha azzal élét veheti a konfliktusoknak. Sőt, számomra Szente sokkal szerethetőbb, szimpatikusabb volt mint Allen. Az előadás főszereplőjeként ráadásul végig színen van, a Verebes Zoltán tervezte díszlet miatt pedig folyamatosan készenlétben kell lennie, ugyanis másodpercek alatt kerül teljesen új helyszínre, ezáltal új jelenetbe, ahol a korábban látotthoz képest teljesen más idegállapotban kell léteznie.

hatalmas_aphrodite_8.jpgA színészek az előadás végén a díszlet "görög" fele előtt (fotó: Madách Színház)

Az előadás legerősebb pontja egyébként Verebes Zoltán díszlete, annak is közbülső, forgatható eleme, amely rengeteg játéklehetőséget biztosít a színészek számára, akik Valló Péter rendező irányításával éltek is mindegyikkel. A forgószínpadon elhelyezett kör alakú építmény nagyobbik körívén a leeresztett ponyvákon New York-i utcaképet látunk. A vásznak mögött az előadás során folyamatosan átalakítva több helyszín (kocsma, edzőterem, étterem, lakás…) is megelevenedik. Az építmény másik része pedig az ókori görög színházak nézőterét idézi: innen véleményezi az eseményeket az előadásban megjelenő szintén antik színházi „elem”, a kar.

hatalmas_aphrodite_5.jpgMolnár Gyöngyi és Szerednyey Béla (fotó: Madách Színház)

New York és Athén közt átjárása pedig csak a főszereplőnek van, lévén a kar és vezetője (Szerednyey Béla) csak az ő fejében létezik. Bár az egész csak képzelgés és furának is tűnhet a jelenlétük, a központi téma, a szerelem és Aphrodité görög istennő miatt érthető, hogy egy görög színházi kar terelgeti útján főhősünket és kommentálja végig az eseményeket. A közbevetett énekek azonban engem helyenként kizökkentettek.

Összességében roppant élvezetes színpadi produkció készült az azonos című mozifilmből, ami egy az egyben képes megidézni Woody Allen stílusát és humorát. A poénok és helyzetkomikumok minden esetben működtek, és az egész előadásnak a folyamatosan forgó színpad, be-bekúszó díszletelemek, pillanatok alatt változó helyszínek és az állandóan mozgásban lévő főszereplő miatt olyan lendülete van, ami egyszerűen nem hagyja, hogy „leüljünk”, pláne hogy unatkozzunk és rosszkedvűen távozzunk a színházból.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.